Dato og tid er 29. jan 2022 01:39:25

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland
Dykkerklub: www.perlen-dyk.dk
jacobi skrev:
Vil det sige at han så ikke kommer med, på en tur som denne "live onboard", hvis ikke han stopper i den uge med at ryge :?:

Det har intet med de liveaboards vi laver, der er det nu op til folk selv om de vil ryge.

Her snakker jeg om en tur med DIR-Vest, hvor det er 60-100 meter dyk i en uge. Her synes jeg ikke det er en en hetz mod ryger at forlange at ens makker ikke ryger!

http://vimeo.com/rudedyk - UV Video
http://www.rudedyk.dk - Liveaboard i Rødehavet (Ikke-kommerciel side)
http://www.rudedyk.com - Dykkerbutik med vare fra Santi, Agir og andre fabrikanter (Kommerciel side)

Titel:
Brugeravatar

Geografisk sted: Esbjerg
Lasse skrev:
Det er jo bare den sædvanlige, og fuldt ud accepterede, hetz mod rygerne. Du ser jo også tit jobannoncer hvor der står "en ikke-ryger foretrækkes", ligesom vi rygere heller ikke er velkomne på restauranter og caféer mere. Man skulle jo lige prøve at sætte skilte op på caféer med "muslimer ingen adgang iført tørklæde" eller indrykke en jobannonce med ordlyden "en ikke-religiøs person foretrækkes" - Så skulle du fandme høre et ramaskrig på venstrefløjen! :D

Vi er rygere af valg, ligesom folk selv vælger deres religion... Begge dele er i mine øjne åndsvagt at begynde på, men når man først er i gang kan begge dele være næsten umulige at stoppe med igen!

Hvis du havde dit eget firma og skulle ansætte en person og havde 2 ansøgere der var ens på alle punkter, med den ENESTE forskel imellem dem at den ene røg, og den anden var ikke-ryger. Hvem ville du så ansætte?

Jeg ville personligt tage ikke-rygeren. Hovedsagligt fordi på alle de arbejdspladser jeg har været, er der en tydelig tendens til at rygerne holder flere og længere pauser end ikke-rygerne. Så er der måske også en chance for at rygeren har lidt flere sygedage, men først og fremmest det med pauserne! Og hvis det er en ansat der skal have med kunder/madvarer at gøre er det jo også en klar fordel at de ikke stinker langt væk af tobak ;)

Er det hetz mod rygere? Ja. Men det kan også bedre retfærdiggøres end at søge en ikke-religiøs medarbejder.

Men alt det der har ikke så meget med dykning at gøre jo, det var lige et sidespor. Undskyld :)

For at komme ind på emnet igen så skal man passe på med at sige at man ikke kan "mærke forskel" på at lave dyk efter rygning og dyk uden rygning. Hele konceptet med at man ikke havde problemer med det før i tiden, så det må være sikkert nok - den holder ikke altid.. Man kan jo også køre bil når man er fuld, uden at der sker en skid. Du kan måske endda gøre det hver dag i flere år uden problemer. Det betyder ikke at alkohol står uden skyld når du så kører et barn ihjel på dit femte år med alko-kørsel, gør det? Men det er dit liv, så du bestemmer selv hvilke risici du vil løbe.

Senest rettet af Mikker 21. jul 2008 20:38:31, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Brugeravatar

Geografisk sted: Taastrup (kbh)
Certifikat(er): Tdi: FULL CAVE SIDEMOUNTDIVER
Dykkerklub: Havbasserne
der er uden tvivl massere af agumenter for rygestop som ikke er videnskabeligt bevist og lige så mange som hurtigt bliver skudt ned af en pengehungrende tobaksindustri

med al chance for at fornærme en ryger eller to så vil jeg ikke bevise at det er skadeligt at ryge (i enhver sammenhæng) kun konstatere at det i min verden er gennemført åndsvagt at fylde sine lunger med al det lort som først bliver synligt i forbindelse med en opduction :twisted: af lunger, blodåre og hvor det ellers sætter sig.
det er komplet uforståeligt at du går efter videnskabelig bevisførelse for at det skadelige ved rygning skulle påvirke din dykning, dykkercenteret som ikke vil dykke dybt med rygere er sikkert heller ikke interesseret i videnskab når de melder så klart ud, de mener kun at man skal overveje alle unødvendige risici og så fjerne de mest åbenlyse som rygning, alkohol, kraftig overvægt, etc.

skal de bestemme om du skal ryge.....næhh men de skal havde deres gode ret til at bestemme om deres kunder skal når de tager folk med på ture hvor de føler at det gør en foreskel (en syg eller død kunde er dårlig reklame, det er holdninger ikke)

men det styre du selv for du kan sikkert altid finde et center som er ligeglade og som kan gennemfør dyk med samme sværhedsgrad selvom du ryger skadeligt eller ej.

Motto: Mange ville nå større højder, hvis de havde mere dybde.

Titel:

Geografisk sted: Aalborg sv
teddi hald skrev:
der er uden tvivl massere af agumenter for rygestop som ikke er videnskabeligt bevist og lige så mange som hurtigt bliver skudt ned af en pengehungrende tobaksindustri

med al chance for at fornærme en ryger eller to så vil jeg ikke bevise at det er skadeligt at ryge (i enhver sammenhæng) kun konstatere at det i min verden er gennemført åndsvagt at fylde sine lunger med al det lort som først bliver synligt i forbindelse med en opduction :twisted: af lunger, blodåre og hvor det ellers sætter sig.
det er komplet uforståeligt at du går efter videnskabelig bevisførelse for at det skadelige ved rygning skulle påvirke din dykning, dykkercenteret som ikke vil dykke dybt med rygere er sikkert heller ikke interesseret i videnskab når de melder så klart ud, de mener kun at man skal overveje alle unødvendige risici og så fjerne de mest åbenlyse som rygning, alkohol, kraftig overvægt, etc.

skal de bestemme om du skal ryge.....næhh men de skal havde deres gode ret til at bestemme om deres kunder skal når de tager folk med på ture hvor de føler at det gør en foreskel (en syg eller død kunde er dårlig reklame, det er holdninger ikke)

men det styre du selv for du kan sikkert altid finde et center som er ligeglade og som kan gennemfør dyk med samme sværhedsgrad selvom du ryger skadeligt eller ej.

Jeg søger ikke svar på om det er beviseligt usundt at ryge, eller om man er dummere end andre fordi man ryger :wink:

Selvfølgelig går jeg efter videnskabelige beviser, når ejeren af mit dykkercenter påstår, at man med stor sandsynlighed vil dø af at gå dybt og det ved han, fordi han ser tal vi andre dødelige ikke ser fra DAN, fordi han har et center. Og fordi han siger at det er beviseligt!! så vil jeg gerne se de beviser.

Diskussionen med ham, går jo netop på at det er fordi han VED at det er farligt og har set beviser på det + han ved det og jeg gør bare ikke. Det er altså ikke nok at sige til mig at man ved det og alle andre ikke ved det, for at overbevise mig. Ellers kan man jo gå og påstå mange ting uden at have noget at have det i.

Titel:
Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding
Hold da op... Det er da vist et emne der kan få folk op af stolene her i ferietiden, hva!? : :wink:

Jeg kender flere der burde være døde eftersom de har dykket til 40M "på en smøg"... Jeg kender sågar til et par stykker som lige inden et dyk har røget intensivt for derefter at lave en hurtig nedstigning til omkring 30-35m. Formål?! Få en "bedre" nitrogennarkose... Tåbeligt!? Ja, men de overlevede da begge og dykker stadig.... (ikke en opfordring i øvrigt ;) )

At der ikke er nogle instruktører der ryger er ren bullsh*t... Det er intet andet end hykleri. Ligesom der findes læger der prædiker om hvor farligt dit og dat er, for i deres fritid selv at fyre op i ligkistesømmene...

Jeg er ikke-ryger, og er da helt enig i at rygning ikke er sundt eller særligt smart ifb med dykning eller noget som helst andet for den sags skyld. Men nu skal vi lige klappe hesten og lade være med at male fanden på væggen... Der er nok størrer sandsynlighed for at man slår sig selv ihjel i bilen på vej til dykkerstedet end ved at dykke til 40M som ryger... Skal man lave dybere og længere decodykning, så er der da helt sikkert et større potentiale for problemer, men at sige man dør af det og ikke vil tage folk med på et PADI Deep Speciality synes jeg måske er lige konservativt nok efter min smag...

Vi ved jo også alle sammen at det er farligt at køre for stærkt og vi gør det sg* alligevel mange af os... Der er endda større sandsynlighed for at slå andre/flere mennesker ihjel på den konto...

Jeg ville finde et andet dykkercenter ASAP!

Mvh
Bo Urskov

Titel:
Brugeravatar

Geografisk sted: Esbjerg
At et dykkercenter ikke vil have man ryger på sådan en tur viser vel bare at sikkerheden er meget vigtig for dem. men hvis instruktøren bare påstår at rygning + dybdedyk = død dykker, uden at han har beviser for det, så synes jeg da også det er rimelig frækt af ham.. Og i den forbindelse kan jeg godt forstå at du gerne vil have det undersøgt nærmere.

Det er vel lidt ligesom gravide der dykker? Man har jo ingen beviser for at det rent faktisk er skadeligt for fosteret, alligevel anbefaler man det ikke. Er der et område hvor man fra videnskabens side ikke ved nok til at kunne sige om det er forsvarligt eller ej, så vælger man den konservative løsning..

Senest rettet af Mikker 21. jul 2008 21:42:12, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Brugeravatar

Geografisk sted: Viborg
Certifikat(er): CMAS**
IANTD trimix
TDI Advanced trimix
DSAT mix-blender
Gaffel truck
Dykkerklub: Marsvinet Middelfart
Rude skrev:
Hanssing skrev:
Lasse skrev:
Så var det 8 timer... Men der er noget med at halveringstiden er hurtig... Så du efter 2 timer har en ret ubetydelig mængde CO tilbage i blodet...

Ret hurtig og ret hurtig. CO er noget man skal have respekt for. Det kan i ekstreme tilfælde forårsag hypoxi hvilket under vandet ofte medføre død ved drukning. Problemet er at man som reel ikke når at opdage det.
Kompressore og benzin-os, eller bare udstødning fra båden er en dårlig blandning......

Værste er det for CCR-dykkere som kun kan ophobe det under dykket, og slet ikke kan komme af med det.

Efter hukommelsen er bindningen ca. 200 gange stærkere end ilt til hæmoglobinet, og 8 timer er i mine øjen langtid hvis man mener man har brug for at afgasse CO.

Nicolai

210 hvis min hukommelse er med mig :)

Så Hver gang du vil have en ilt "enhed" med i hæmoglobi-bussen, skal den næste ilt "enhed" lige vente på at der ryger 210 stk. af "The Real Black Gas of Diving" med hæmoglobi-bussen!

Ved ikke om det er skåret nok ud til folk forstår det :)

Nej det betyder at hvis der er 210 ilt molekyler for hvet co molekyle, så kommer der O2 med hverandet røde blodlægme og co med de andre.

Mvh Martin

Titel:

Geografisk sted: Aalborg sv
bourskov skrev:
Hold da op... Det er da vist et emne der kan få folk op af stolene her i ferietiden, hva!? : :wink:

Jeg kender flere der burde være døde eftersom de har dykket til 40M "på en smøg"... Jeg kender sågar til et par stykker som lige inden et dyk har røget intensivt for derefter at lave en hurtig nedstigning til omkring 30-35m. Formål?! Få en "bedre" nitrogennarkose... Tåbeligt!? Ja, men de overlevede da begge og dykker stadig.... (ikke en opfordring i øvrigt ;) )

At der ikke er nogle instruktører der ryger er ren bullsh*t... Det er intet andet end hykleri. Ligesom der findes læger der prædiker om hvor farligt dit og dat er, for i deres fritid selv at fyre op i ligkistesømmene...

Jeg er ikke-ryger, og er da helt enig i at rygning ikke er sundt eller særligt smart ifb med dykning eller noget som helst andet for den sags skyld. Men nu skal vi lige klappe hesten og lade være med at male fanden på væggen... Der er nok størrer sandsynlighed for at man slår sig selv ihjel i bilen på vej til dykkerstedet end ved at dykke til 40M som ryger... Skal man lave dybere og længere decodykning, så er der da helt sikkert et større potentiale for problemer, men at sige man dør af det og ikke vil tage folk med på et PADI Deep Speciality synes jeg måske er lige konservativt nok efter min smag...

Vi ved jo også alle sammen at det er farligt at køre for stærkt og vi gør det sg* alligevel mange af os... Der er endda større sandsynlighed for at slå andre/flere mennesker ihjel på den konto...

Jeg ville finde et andet dykkercenter ASAP!

Mvh
Bo Urskov

Jeg er meget enig, det er også min pointe.....det er farligt at leve :D

Titel:
Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding
Martin S. skrev:
Rude skrev:
Hanssing skrev:
Lasse skrev:
Så var det 8 timer... Men der er noget med at halveringstiden er hurtig... Så du efter 2 timer har en ret ubetydelig mængde CO tilbage i blodet...

Ret hurtig og ret hurtig. CO er noget man skal have respekt for. Det kan i ekstreme tilfælde forårsag hypoxi hvilket under vandet ofte medføre død ved drukning. Problemet er at man som reel ikke når at opdage det.
Kompressore og benzin-os, eller bare udstødning fra båden er en dårlig blandning......

Værste er det for CCR-dykkere som kun kan ophobe det under dykket, og slet ikke kan komme af med det.

Efter hukommelsen er bindningen ca. 200 gange stærkere end ilt til hæmoglobinet, og 8 timer er i mine øjen langtid hvis man mener man har brug for at afgasse CO.

Nicolai

210 hvis min hukommelse er med mig :)

Så Hver gang du vil have en ilt "enhed" med i hæmoglobi-bussen, skal den næste ilt "enhed" lige vente på at der ryger 210 stk. af "The Real Black Gas of Diving" med hæmoglobi-bussen!

Ved ikke om det er skåret nok ud til folk forstår det :)

Nej det betyder at hvis der er 210 ilt molekyler for hvet co molekyle, så kommer der O2 med hverandet røde blodlægme og co med de andre.

Mvh Martin

Øhh...?! Den må du vist lige forklare noget nærmere....

Titel:
Brugeravatar

Geografisk sted: Jørlunde
Certifikat(er): CMAS *** diverse IANTD og nitrox/trimix
Dykkerklub: Havbasserne FSU
bourskov skrev:

Den er god nok CO binder sig 210 gange mere effektivt end O2. Det vil sige at det binder sig i forholdet 210 gange PCO til PO2. Det vil at hvis du får en 50% - 50% blanding CO - O2 så vil du optage 210 gange mere CO end O2 (og er død på stedet) får du en blanding hvor der 0,5% CO i bliver det ca halvt af hvert og du vil have det rigtigt slemt.

Nu er det jo meget små mægder af CO man får i en cigaret så jeg tror ikke det har den store betydning i forhold til dykning.

Hvor der er vrag, er der liv...

Titel:
Brugeravatar

Rude skrev:
Her snakker jeg om en tur med DIR-Vest, hvor det er 60-100 meter dyk i en uge. Her synes jeg ikke det er en en hetz mod ryger at forlange at ens makker ikke ryger!

Du er ikke bange for at abstineser er en større fare end rygning?

Titel:
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland
Dykkerklub: www.perlen-dyk.dk
Man... skrev:
Rude skrev:

Du er ikke bange for at abstineser er en større fare end rygning?

Hehe.. Manglen på store mængder øl og nogle kvinder er jo et helt andet problem :)

http://vimeo.com/rudedyk - UV Video
http://www.rudedyk.dk - Liveaboard i Rødehavet (Ikke-kommerciel side)
http://www.rudedyk.com - Dykkerbutik med vare fra Santi, Agir og andre fabrikanter (Kommerciel side)

Titel:
Brugeravatar

Geografisk sted: Viborg
Certifikat(er): CMAS**
IANTD trimix
TDI Advanced trimix
DSAT mix-blender
Gaffel truck
Dykkerklub: Marsvinet Middelfart
Man... skrev:
bourskov skrev:

Den er god nok CO binder sig 210 gange mere effektivt end O2. Det vil sige at det binder sig i forholdet 210 gange PCO til PO2. Det vil at hvis du får en 50% - 50% blanding CO - O2 så vil du optage 210 gange mere CO end O2 (og er død på stedet) får du en blanding hvor der 0,5% CO i bliver det ca halvt af hvert og du vil have det rigtigt slemt.

Nu er det jo meget små mægder af CO man får i en cigaret så jeg tror ikke det har den store betydning i forhold til dykning.

Ja

Titel:
Brugeravatar

Rude skrev:
Hehe.. Manglen på store mængder øl og nogle kvinder er jo et helt andet problem :)

Må i heller ikke drikke øl og rende med kvinder???? Og så bruger i det meste af tiden i vandet til deko???? Det er jo lige før man hellere vil i kloster.

Husk: Summen af laster er en konstant og den bedste deko får man med 100% ilt tilsat 40% alkohol.

Titel:
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønne
Hvorfor er rygning og dykning er dårlig kombination? Udfra mit kendskab til fysiologi vil jeg mene at argumentet må være noget i retning af nedenstående:

Hos raske mennesker (ikke rygere) styres respirationen af blodets indhold af CO2, altså jo højere CO2 partialtryk, jo hurtigere respiration. Dette foregår altså uafhænigt af ilt indholdet i blodet. Hos rygere forholder det sig der i mod omvendt. Den kroniske eksponering for høje CO2 niveauer i blodet medføre, at de perifere kemoreceptorer (dem der måler CO2) bliver mindre aktive, dette føre igen til at de centrale kemoreceptorer (dem der måler O2) overtager styringen. Dette er langt fra uproblematisk fordi man kan komme i en situation hvor rygerne næsten holder op med at trække vejret hvis de bliver udsat for et højt paritaltryk af O2. Kroppen producere jo stadig CO2 dette ophobes derfor i kroppen hvilket kort sagt er skidt :(
Dykning er jo netop en situation hvor man er udsat for et meget højt partialtryk af O2. Der må altså være en risiko for at rygere under dykning vil ophobe CO2 i kroppen.

Mads D

medlem:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time