Dato og tid er 29. jan 2022 03:13:26

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønne
Et andet argument kunne vel egentlig også være at rygere grundet komorbiditet (lunge og hjertekar-sygdomme) er mere disponerede til at udvikle dekompressionssyge.

Mads D

medlem:

Titel:

Geografisk sted: Aalborg sv
Et andet argument for at rygning ikke er så skadeligt i forbindelse med dykning kunne være..... er der nogensinde nogen der ER konstateret døde af det :?:

Eller er det ikke, som der er skrevet tidligere flere der er døde i bilen ud til dykkerstedet, så når det kommer til stykket så er det mest farlige ved at dykke, køreturen derud :shock:

Titel:
Brugeravatar

Så tog jeg mig sammen og kiggede lidt på den medicinske litteratur, udmiddelbart ser det sådan ud: Rygning øger formentlig ikke risikoen for dekompressionssyge (DCS). Men dersom en dykker udvikler DCS får rygerne mere alvorlige symptomer.

Konklusion: Rygning er en risikofaktor ved dykning. Denne risiko er dog efter min mening nærmest ubetydelig sammenlignet med det der for alvor slår ihjel ved rygning, nemlig udvikling af kronisk obstruktive lungelidelse og lungecancer.

Mads D

medlem:

Titel:
Brugeravatar

Geografisk sted: Jørlunde
Certifikat(er): CMAS *** diverse IANTD og nitrox/trimix
Dykkerklub: Havbasserne FSU
Mads Damkjær skrev:
Så tog jeg mig sammen og kiggede lidt på den medicinske litteratur, udmiddelbart ser det sådan ud: Rygning øger formentlig ikke risikoen for dekompressionssyge (DCS). Men dersom en dykker udvikler DCS får rygerne mere alvorlige symptomer.

Konklusion: Rygning er en risikofaktor ved dykning. Denne risiko er dog efter min mening nærmest ubetydelig sammenlignet med det der for alvor slår ihjel ved rygning, nemlig udvikling af kronisk obstruktive lungelidelse og lungecancer.

Man falder hele tiden tilbage på den samme tekst fra DAN. Den viser ikke noget om at rygning i forbindelse med dykning. Den viser at der er mulighed for værrer symptomer for rygere der har røget meget i lang tid. Dvs. at det sikkert er følgesygedommene der gør udslaget. Eller er det bare storryger abstineser pga. de ikke får lov til at ryge imens de er under behandling.

Spørgsmålet var om man gik hen og døde hvis man tog et par smøger før man dykkede til 100 meter, hvilket i mine øje er en total latterlig påstand som der ingen belæg er for.

Diskutionen ang. rygning og dykning (gælder og øl og vin) er baglæns. Nogle har vedtaget at det er farligt og prøver at finde argumenter for deres påstand. Den normale måde er at hvis man man har problemer prøver at finde grunden.

Hvor der er vrag, er der liv...

Titel:
Brugeravatar

Citat:
Man: Spørgsmålet var om man gik hen og døde hvis man tog et par smøger før man dykkede til 100 meter, hvilket i mine øje er en total latterlig påstand som der ingen belæg er for.

Hvis det kun er dette isolerede spørgsmål der diskuteres har du såvidt jeg kan se ret. De risici som rygning medføre er et resultat af kroniske forandringer så i det burde det ikke ændre noget om man holder 12 timers pause med rygning inden dykning.

Mads D

medlem:

Titel:

Geografisk sted: Aalborg
Jeg har røget i mange år, men da jeg startede på at dykke, mente jeg at det måtte være på tide at holde op. Egentlig mest for at forbedre min kondition, og derved få lettere ved at svømme langt.

Jeg har ikke dykket seriøst i længere tid, og er desværre begyndt igen :oops: , men dette er jeg sikker på vil ændre sig, så snart jeg kommer igang i en ny klub.

I mine øjne, så ser det sku forkert ud, når der er nogle, som er ude at dykke lige skal ha sig en smøg inden. Dødsens farligt, eller ej, så mener jeg ikke at rygning og dykning hænger sammen...

(ved godt det ikke besvarer dit spørgsmål, blev bare nødt til at komme med mit syn på sagen... sorry!!)

Titel:
Brugeravatar

Geografisk sted: Esbjerg
Mads Damkjær skrev:

Godt sagt.
Den risiko faktor som rygning giver i forbindelse med dykning er minimal i forhold til hvor skadeligt rygning er i sig selv. Når man forkorter sit liv med de her 10-20 år ved at ryge, så er risikofaktoren i forbindelse med dykning jo en lille bagatel. For man kan jo ikke komme uden om at det på en eller anden måde er en risiko faktor - om ikke andet så pga nedsat evne til at yde optimalt i en nødsituation (rygerlunger).

Når man har så travlt med at kigge på det i dykkersammenhæng, kan man nemt glemme at sætte det op imod de helt almindelige risici forbundet med rygning.

Titel:

Geografisk sted: Aalborg sv
Mikker skrev:
Mads Damkjær skrev:

Godt sagt.
Den risiko faktor som rygning giver i forbindelse med dykning er minimal i forhold til hvor skadeligt rygning er i sig selv. Når man forkorter sit liv med de her 10-20 år ved at ryge, så er risikofaktoren i forbindelse med dykning jo en lille bagatel. For man kan jo ikke komme uden om at det på en eller anden måde er en risiko faktor - om ikke andet så pga nedsat evne til at yde optimalt i en nødsituation (rygerlunger).

Når man har så travlt med at kigge på det i dykkersammenhæng, kan man nemt glemme at sætte det op imod de helt almindelige risici forbundet med rygning.

Hold nu med sådan nogen sludder, har man rygerlunger så dykker man ingen steder, for så har man svært nok ved at trække vejret i overfladen.

Prøv nu lige engang at være seriøs, der er rygere der bliver 100 år, så lad være med at putte os i graven før tid. Jeg tror de fleste rygere ved at det ikke er sundt at ryge, men ligefrem at vi alle har rygerlunger og dør 10-20 år før tid, det er altså noget fis at skrive :(

Jeg spurgte ikke herinde for at det skulle blive til en diskussion om rygning er sundt eller ej, men fordi min instruktør påstod noget jeg gerne ville have verificeret. For at sige han har oplysninger om dykkere der er døde af at dykke dybt fordi han har et center og det skulle være noget vi andre ikke kender til, den tror jeg altså ikke på.

Men jeg synes også jeg har fået svar på det jeg spurgte om, så tak for det :D

Titel:
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland
Dykkerklub: www.perlen-dyk.dk
jacobi skrev:

Hold nu med sådan nogen sludder, har man rygerlunger så dykker man ingen steder, for så har man svært nok ved at trække vejret i overfladen.

Prøv nu lige engang at være seriøs, der er rygere der bliver 100 år, så lad være med at putte os i graven før tid. Jeg tror de fleste rygere ved at det ikke er sundt at ryge, men ligefrem at vi alle har rygerlunger og dør 10-20 år før tid, det er altså noget fis at skrive :(

Jeg spurgte ikke herinde for at det skulle blive til en diskussion om rygning er sundt eller ej, men fordi min instruktør påstod noget jeg gerne ville have verificeret. For at sige han har oplysninger om dykkere der er døde af at dykke dybt fordi han har et center og det skulle være noget vi andre ikke kender til, den tror jeg altså ikke på.

Nu mener jeg heller ikke det er det vilde problem med dine 40 meter dyk. Problemet med rigtig dybe dyk og rygning, kan jo være at det er en af de fakta som får det hele til at vælte hvis der skulle opstå andre problemer.
Kunne jo være hvis du havde mistet en deco gas, som måske ville give dig lidt stress, oven i det fryser du lidt. Så kunne det jo være at den ekstra ophobning ved stress, samt dårligere afgasning ved at du fryser og måske noget helt 3, så kunne det var måske forskellen på om du ryger eller ej der gør udfaldet om du får problemer eller ej...

Det kunne jo også være for mange kg eller dårlig form :)

Nu dykker de fleste i min omgangskreds meget konservativt, så det skulle undre mig hvis det var pga. af rygning de stod af..

Jeg mener nu stadig ikke at rygning og dykning passer sammen ;)

http://vimeo.com/rudedyk - UV Video
http://www.rudedyk.dk - Liveaboard i Rødehavet (Ikke-kommerciel side)
http://www.rudedyk.com - Dykkerbutik med vare fra Santi, Agir og andre fabrikanter (Kommerciel side)

Titel:
Brugeravatar

Geografisk sted: Viborg
Certifikat(er): CMAS**
IANTD trimix
TDI Advanced trimix
DSAT mix-blender
Gaffel truck
Dykkerklub: Marsvinet Middelfart
Rude skrev:
jacobi skrev:

Nu mener jeg heller ikke det er det vilde problem med dine 40 meter dyk. Problemet med rigtig dybe dyk og rygning, kan jo være at det er en af de fakta som får det hele til at vælte hvis der skulle opstå andre problemer.
Kunne jo være hvis du havde mistet en deco gas, som måske ville give dig lidt stress, oven i det fryser du lidt. Så kunne det jo være at den ekstra ophobning ved stress, samt dårligere afgasning ved at du fryser og måske noget helt 3, så kunne det var måske forskellen på om du ryger eller ej der gør udfaldet om du får problemer eller ej...

Det kunne jo også være for mange kg eller dårlig form :)

Nu dykker de fleste i min omgangskreds meget konservativt, så det skulle undre mig hvis det var pga. af rygning de stod af..

Jeg mener nu stadig ikke at rygning og dykning passer sammen ;)

Her må jeg gi Morten ret.
Det er det ene med det andet der kan gøre at folk ender der hvod de ikke kan klare den.
Forøvrigt, så er det jo bevist at rygning giver øget slim produktion i luftvejene. Og dette vil uværligt gi en større risikio for en luft emboli hvis selv mindre dele af lungen "proppet af" :shock:
Men at man dør hvis man dykker til 100 som ryger,( fordi man er ryger ) nej, det kan der vist ikke findes videnskabeligt grundlag for .

Forøvrigt en dum diskusion dette, for der er vel ingen, selv de der ryger, der ikke er klar over at det er noget lort......Vel?

Mvh Martin

Men den med de 10 20 år... den holder sku da heller ingen steder. Ok der er nogen der dør 20 år før af rygerelaterede sygdomme. Men her må det være et gennemsnit vi skal kigge på tror jeg.

Titel:
Brugeravatar

Jeg var ellers under det indtryk at rygning var den mest hyppige dødsårsag som man selv har indflydelse på. Ved ikke om det så vil sige den er mere hyppig end trafikuheld - bare noget jeg har hørt et eller andet sted..

Titel:
Brugeravatar

IANTD trimix
TDI Advanced trimix
DSAT mix-blender
Gaffel truck
Mikker skrev:
Jeg var ellers under det indtryk at rygning var den mest hyppige dødsårsag som man selv har indflydelse på. Ved ikke om det så vil sige den er mere hyppig end trafikuheld - bare noget jeg har hørt et eller andet sted..

Jeg tror overvægt og manglende motion tager livet af mindst lige så mange. Men jeg skriver tror.

Jeg vil personligt hellere ha en ryger som makker end en fed laps der er gasblå i hovedet inden han rammer vandet. Han er også nemmere at få op i båden hvis han nu skulle kradse af :wink:

Mvh

Titel:
Brugeravatar

Jeg synes det har været oppe at vende for nyligt at fedme var ved at overhale rygning som dødsårsag - i USA! Men er simpelthen for doven til at kigge det efter i sømmene lige nu :oops:

Titel:
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland
Dykkerklub: www.perlen-dyk.dk
Martin S. skrev:
Mikker skrev:

Jeg tror overvægt og manglende motion tager livet af mindst lige så mange. Men jeg skriver tror.

Jeg vil personligt hellere ha en ryger som makker end en fed laps der er gasblå i hovedet inden han rammer vandet. Han er også nemmere at få op i båden hvis han nu skulle kradse af :wink:

Mvh

Du kunne jo støde på en fed laps der ryger :)

http://vimeo.com/rudedyk - UV Video
http://www.rudedyk.dk - Liveaboard i Rødehavet (Ikke-kommerciel side)
http://www.rudedyk.com - Dykkerbutik med vare fra Santi, Agir og andre fabrikanter (Kommerciel side)

Titel:
Brugeravatar

IANTD trimix
TDI Advanced trimix
DSAT mix-blender
Gaffel truck
Rude skrev:
Martin S. skrev:
Mikker skrev:

Mvh

Du kunne jo støde på en fed laps der ryger :)

Ja, han ville nok være i høj risikogruppen :shock:

Mvh Martin

Senest rettet af Martin S. 24. jul 2008 22:42:08, rettet i alt 1 gang.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time